Cikkünkben a BUSZSZH fogyatékosságügyi munkacsoportjának beszámolóit olvashatják és hasznos és részletes segédanyagokat tölthetnek le, négy szolgáltatástípusra vonatkozóan.
1. Szakmai műhelyek a térítési díj számításának témájában
Munkacsoportunk idei első félévének módszertani munkájában kiemelt figyelmet fordítottunk a térítési díjak számításához kapcsolódó szakmai szabályok és kérdések feldolgozására. A téma aktualitását az évente esedékes térítési díj felülvizsgálata adta. Ennek keretében négy alkalmas szakmai műhelysorozatot szerveztünk, amelyek célja a tudásmegosztás és a gyakorlatban felmerülő problémák közös megvitatása volt.
Márciusban két online műhely keretében az alapszolgáltatások – a támogató szolgáltatás és a nappali ellátás – munkatársait segítettük. Áprilisban egy külön alkalmat szenteltünk a szakosított ellátásoknak, ahol a speciálisabb esetek és szabályozások is terítékre kerültek. A résztvevők a vonatkozó szabályozások áttekintése mellett gyakorlati példákon keresztül kaptak segítséget a helyes számításhoz és dokumentáláshoz.
2. A támogatott lakhatás legfontosabb területei a szolgáltatásnyújtás gyakorlatában
Júniusban a támogatott lakhatáshoz kapcsolódóan tekintettük át azokat a jogszabályokat, szakmai útmutatót és a hozzájuk kapcsolódó dokumentációs rendet, amelyek a szolgáltatást nyújtóknak ad gyakorlati segítséget a mindennapi munkában. A felkért előadók egymáshoz és a témához logikusan kapcsolódva tematikus előadásaikban nyolc nagy területre bontva mutatták be a TL szolgáltatásnyújtásának legfontosabb gyakorlati fejezeteit.
Megbeszéltük a szolgáltatás alapvető működési kereteit, a TL társadalmi célját és legfontosabb tartalmi elemeit; a kötelező szakmai dokumentáció részeit; a térítési díjhoz kapcsolódó legfontosabb fogalmakat és számítási metódusokat, valamint a méltányosság kérdéskörét. Kitértünk a költőpénz és ellátmány közötti markáns különbségekre is. Áttekintettük az igénybe vevői iratanyagot különös tekintettel a kérelmezési eljárásra és a kérelem nyilvántartásba vételére. A megállapodás kötelező tartalmi elemei mellett az előadók utaltak a leggyakrabban előforduló hiányosságokra is. A jogviszony keletkezése kapcsán gyakorlati példákon keresztül az igénybe vevő személyek aláírási jogosultság kérdését is részletesen átbeszéltük. A jogviszony lezárásának ismertetésekor a szolgáltatásnyújtás megszűnésének legfontosabb típusait is bemutatták az előadók.
A műhelyalkalom második részében a támogatott lakhatás és komplex támogatási szükségletmérés kapcsolatát, célját és folyamatát vizsgáltuk meg. Külön kitértünk a személyközpontú ellátás legfontosabb ismérveire különös tekintettel az egyéni szolgáltatási terv tartalma és a különböző szükségletek értelmezésének összefüggéseire a szolgáltatói és igénybe vevői oldalról egyaránt.
Az egyéni szükségletek felmérése kapcsán megbeszéltük azokat a gyakorlati dilemmákat is, amelyekkel a felmérést végző kollégák találkoznak a napi munkájuk során. Ilyen dilemma lehet az igénybe vevő érdeke és a szolgáltató érdekei között húzódó ellentét; a valós szükségletek differenciált értelmezése; a felmérésben résztvevők tapasztalatai, értékrendje közötti különbségek megléte; a felmérést végző személy kompetenciája. Fontosnak tartjuk azt is, hogy a szükségletek felmérésének ideális esetben team munkában kell megtörténnie, ahol az igénybe vevő mellett fontos résztvevő lehet az a bizalmi személy is, akit a kliensünk megjelöl.
Az előadások megtartásában a Református Szeretetszolgálat szakmatámogatási és módszertani munkatársai voltak segítségünkre.
Köszönjük mindenkinek a részvételt és az együtt gondolkodást!
Letöltések
Az előadások a fogyatékos emberek ellátásaira vonatkoznak és letöltésük PDF formátumban itt érhető el.
munkacsoport vezető
munkacsoport vezető